Due diligence
Köparens due diligence
Den vanligaste due diligence-undersökningen är en så kallad köpar-DD. Vid en köpar-DD genomför en potentiell köpare och dess rådgivare en genomgång av bolaget. Köparens due diligence-undersökning syftar till att få fram eventuella brister i målbolaget före köpet. Insamlandet av datarumsmaterialet görs av säljaren. Företrädesvis sker insamlandet efter en frågelista som skickas av köparen till säljarens ombud. Det förekommer dock ofta att säljaren, med hjälp av sitt ombud, redan har satt upp datarummet.
Säljarens due diligence
Vid en så kallad säljar-DD genomför säljaren en egen due diligence-undersökning innan köparen släpps in i datarummet.
Syftet med säljarens due diligence-undersökning är att samla ihop all relevant information som ska ingå i datarummet samt att granska denna information för att upptäcka eventuella brister. Genom att sätta upp ett så komplett datarum som möjligt säkerställer säljaren att köparen får en bild av ett organiserat målbolag som har god kontroll på sin dokumentation. Säljaren skapar sig också en bättre bil av vilken information som blir aktuell för ett så kallat disclosure letter. Genom granksingen av materialet kan säljaren och dess ombud genomföra intervjuer med företagsledningen och andra befattningshavare i målbolaget.
Olika typer av due-diligence-undersökningar
I samband med de allra flesta företagsöverlåtelser begränsas köparens undersökning av bolaget till operationella, finansiella och legala frågor. Beroende på särskilda omständigheter kan dock en rad andra undersökningar bli aktuella och särskilda konsulter engageras för genomförandet av sådana undersökningar.
En av de vanligaste särskilda genomgångarna av målbolag är verifiering av produktens funktion, t.ex. avseende tekniska lösningar. Det kan finnas en rad skäl för en köpare att titta särskilt på ett målbolagets produkter. Dessa är kanske inte ännu prövade kommersiellt varför köparen vill försäkra sig om att de verkligen fungerar. Köparen kan även vara intresserad av att undersöka möjligheterna att kombinera en viss produkt med köparens egna produkter eller säkerställa en produkts skalbarhet vid en utökning av verksamheten efter genomfört förvärv. En sådan undersökning kan även omfatta en genomgång av målbolagets patentskydd.
Även genomgångar av målbolagets försäkringsskydd förekommer före förvärvets genomförande. Detta kan bero på att målbolaget har en särskilt komplicerad och riskfylld verksamhet och köparen vill vara säker på att verksamheten är adekvat försäkrad både före och efter tillträdet samt fastslå hur stora försäkringskostnaderna faktiskt kommer bli efter genomfört förvärv.
